Lejek sprzedażowy - klucz do sukcesu online
|

Lejek Sprzedażowy – pierwsze kroki w tworzeniu i automatyzacja dla biznesu online

Lejek sprzedażowy – klucz do sukcesu online

W dzisiejszym biznesie zrozumienie lejka sprzedażowego i jego efektywne wykorzystanie staje się kluczowym elementem strategii marketingowej. W poniższym artykule przyjrzymy się, co to jest lejek sprzedażowy, po co Ci lejek sprzedażowy, gdzie w sieci można go zastosować,  jak wprowadzić w nim prostą automatyzację, aby maksymalizować efektywność procesu sprzedażowego.

Dlaczego potrzebny Ci lejek sprzedażowy?

Potrzebny lejek do tego, aby wiedzieć co tworzyć w różnych miejscach w sieci, jaki jest cel różnych działań i treści. Potrzebujesz lejka, aby wiedzieć, jakie działania wykonać i jakie treści tworzyć. Zalety lejka, to również odpowiedź na pytania: jak planować content w poszczególnych platformach, jakie  działania przynosiły oczekiwane rezultaty i jak osiągać wyznaczone cele.

Co to jest lejek sprzedażowy?

Czym jest lejek? W skrócie lejek sprzedażowy to droga, jaką musi przejść klient, zanim się nim stanie. Wprowadzenie taktyki lejka sprzedażowego to nie tylko narzędzie, ale strategia, która może diametralnie poprawić efektywność procesu sprzedażowego. Rozumienie klienta, dostarczanie wartościowych treści, personalizacja komunikacji i automatyzacja – to elementy, które składają się na sukces lejka sprzedażowego. Lejek sprzedażowy składa się z kilku etapów, z których każdy ma swoje określone zadania i cele. 

Budowa lejka sprzedażowego

Wartość to kluczowy czynnik w przyciąganiu potencjalnych klientów. Zainwestuj w treści, które nie tylko przekazują informacje o produkcie czy usłudze, ale także dostarczają rozwiązania dla problemów klientów. Personalizacja komunikacji to klucz do budowy silnych relacji z klientami. Wykorzystaj dane o klientach do dostarczania spersonalizowanych treści i ofert. Im bardziej klient czuje, że oferta jest dostosowana do jego potrzeb, tym większa szansa na konwersję. Blog, e-booki, webinary – to wszystko może stanowić wartościowy element lejka. Poszczególne etapy lejka sprzedażowego to:

I Etap lejka sprzedażowego – świadomość / zauważyć

Treści (artykuły, posty na social media) powinny skupiać się na problemach klientów i rozwiązaniach, które oferujesz. Na etapie 1 walczysz o zdobycie uwagi i budujesz zasięgi. Obecnie TikTok dobrze się w tym sprawdza, ale możesz też wykorzystać Instagram reels, crossy live, posty, YouTube, FB reklamy.

II Etap lejka sprzedażowego – zainteresowanie / polubić

Etap 2 to budowanie zainteresowania i budowanie świadomości marki. Nawiązuj więź z odbiorcą, bo chętniej kupują od kogoś, kogo znają i lubią. Oferuj dodatkowe treści, takie jak e-booki, poradniki czy webinary, wymagające od użytkownika pozostawienia danych kontaktowych. Zdobywanie zainteresowania oprzyj o IG stories, live podcast, YouTube, Facebook, osobny profil Instagram.

III Etap lejka sprzedażowego – rozważanie / zaufać marce

Środkowa część to rozważanie zakupu. Tutaj dostarcz treści, które pomogą potencjalnym klientom zrozumieć, dlaczego Twoje rozwiązanie jest najlepsze. Przemyślane case study, recenzje, rekomendacje, pokazywanie siebie jako profesjonalisty, Instagram stories, posty, live, podcast, blog, YouTube, newsletter, Facebook, mogą pomóc w podjęciu decyzji.

IV Etap lejka sprzedażowego – decyzja / kupić

Dolną część lejka wykorzystaj do wzmocnienia chęci dokonania zakupu. Pomogą w tym tiggery skłaniające do finalizacji transakcji: e-maile marketingowe do przekazania specjalnych ofert, rabatów lub ograniczona dostępności produktu. W treściach na Instagram stories, live, podcast, YouTube, newsletter, Facebook zachęcaj do podjęcia decyzji zakupowej.

V Etap lejka sprzedażowego – akcji / zaopiekowany klient

Po zakupie utrzymuj kontakt z klientem poprzez personalizowane e-maile, oferując wsparcie i zachęcając do dalszej interakcji. Nie bazuj na jednorazowej transakcji, ale utrzymuj relację, tak żeby klient chciał wrócić. A jeśli już nie potrzebuje naszych produktów i usług, to aby chciał nas polecić innym. Tutaj pomocny będzie newsletter czy grupa na Facebook.

Gdzie wykorzystać lejek sprzedażowy?

Pierwszym i kluczowym krokiem jest dokładne zrozumienie grupy docelowej. Kim są Twoi klienci? Jakie są ich potrzeby, problemy i preferencje? Im głębiej zrozumiesz swoją grupę docelową, tym lepiej dostosujesz treści w lejku do ich oczekiwań. Bądź tam, gdzie jest Twoja grupa docelowa. Na początku lepiej być w jednym miejscu na sto procent, niż w pięciu miejscach, ale na dwadzieścia procent. Miejsca w sieci gdzie możesz wykorzystać lejek sprzedażowy: platformy społecznościowe (Facebook, Instagram, TikTok, X, LinkedIn, YouTube, Pinterest i inne), newsletter, podcast, strona internetowa, blog.

Uniwersalny lejek – model lejka sprzedażowego wszystkie miejsca

Lejek sprzedażowy rysunek

Prosta automatyzacja lejka sprzedażowego

Automatyzacja procesów w lejku sprzedażowym pozwala zaoszczędzić czas i skupić się na bardziej złożonych zadaniach.

Pierwsze kroki w automatyzacji biznesu:

1.       Spójność wizualna strona marki — kolor, czcionka, szablony grafik, prezentacji oferty.

2.       Content – recykling treści: zapisuj wszystko  w jednym miejscu np. notatnik, plik Word i wykorzystuj na recykling postów np. zwykły post, karuzela, rolka, bezpłatny e-book, webinar.

3.       Procedury — spisanie procedur przyda się do delegowania: części zadań, zadań, które wykonujesz rzadko lub te które powielasz wielokrotnie.

4.       Nowe produkty: co musisz zaplanować, przygotować, zlecić, jakie zadania musisz wykonać.

5.       Kampanie sprzedażowe: co musisz zaplanować, przygotować, jakie zadania wykonać, kto, za co odpowiada, co musisz zlecić.

6.       Często powielane treści miej zapisane w jednym miejscu: nr NIP firmy, hashtagi, treści, które się powtarzają, nagłówki, maile wiadomości.

7.       Strona www:  nie rób strony od zera, wykorzystaj szablony np. Canva lub użyj  Webflow. Dedykowana strona docelowa to miejsce, gdzie potencjalny klient może uzyskać więcej informacji i podjąć decyzję zakupową. Upewnij się, że jest ona klarowna, zawiera istotne informacje i zachęca do działania.

8.       Foldery: trzymaj wszystko uporządkowane w folderze np. finanse, prowadź w pliku Excela z przychodami i kosztami, spisz wszystko i wyślij do księgowej.

9.       Segmentacja Klientów — wykorzystaj narzędzia do automatycznej segmentacji klientów na podstawie ich aktywności, preferencji i zachowań online.

10.   E-mail Marketing Automatyczny — planuj i wysyłaj e-maile automatycznie w zależności od działań klienta, dostarczając spersonalizowane treści w odpowiednim czasie. Użyj narzędzi np. GetResponse, MailChimp, Mailliter czy do chatu Manychat.

Wprowadzenie lejka sprzedażowego w erze cyfrowej to klucz do skutecznego budowania relacji z klientami i zwiększenia konwersji. Regularna analiza danych to klucz do sukcesu lejka sprzedażowego. Monitoruj wskaźniki konwersji, analizuj zachowania klientów i dostosowuj taktykę na podstawie zebrane informacje. Ciągła optymalizacja to klucz do utrzymania konkurencyjności. Dostosowuj strategię na podstawie zbierane dane, aby lejek był zawsze zoptymalizowany pod kątem efektywności.

Podobne posty