Jak zwiększyć przychody i nie poświęcać więcej czasu na pracę? 7 skutecznych metod wzrostu sprzedaży
Jak zwiększyć przychody mimo braku czasu? Praktyczne porady dla przedsiębiorców.
Pandemia, wojna na Ukrainie oraz zapowiadany kryzys gospodarczy w 2024 r., nie napawają optymizmem i raczej skłaniają do jeszcze większym skupieniu wszystkich sił i poświęcaniu całego czasu na pracy i rozwijaniu biznesu. Aby zwiększyć przychody, dobrze jest wiedzieć w jakiej jesteśmy sytuacji. Ile czasu możemy poświecić na dodatkową pracę (pomocne jest planowanie terminarza, określone priorytety, delegowanie zadań). Dodatkowo mieć określoną personę idealnego klienta. Wiem, że każdy marzy o kliencie, który kupuje szybko, często i wydaje u Ciebie dużo pieniędzy, ale chodzi o bardziej realistyczne podejście. Również pomocne są liczby: faktyczne przychody przedsiębiorstwa, koszty i znać CLV (customer life value = średnia wartość jednego zamówienia x średnia liczba transakcji w danym okresie x okres trwania relacji z klientem).
Zwiększenie sprzedaży: skuteczne techniki sprzedaży i metody
Josh Kaufman wyróżnia cztery sposoby zwiększania przychodów firmy:
- Zwiększenie liczby obsługiwanych klientów – skuteczne techniki jak – poczta pantoflowa wśród znajomych i dotychczasowych klientów, wprowadzenie programu rekomendacyjnego i prowizji od polecenia, regularne przypominanie o swoich usługach, produktach w social mediach, płatna reklama w mediach społecznościowych i Google, promowanie się w grupach przeznaczonych do tego w mediach społecznościowych, współpraca z kimś z pokrewnej branży, z kim będziecie mogli wzajemnie polecać sobie klientów, udział w wydarzeniach branżowych spotkaniach networkingowych, udostępnianie lead magnet (czyli darmowe zasoby wartościowy newsletter, wywiady, raporty etc.), tworzenie oferty voucherów pakietów, bonów podarunkowych, zestawów.
- Zwiększenie średniej wartości transakcji. Zwiększanie sprzedaży przez efektywność działań takich jak metody sprzedaży: sprzedaż krzyżowa – cross selling, dosprzedaż dodatkowych produktów- up-selling, afiliacja. Pomocna będzie analiza, co kupuje klient, zanim do trafi na Twoją ofertę. Doskonała znajomość potrzeby klienta pozwoli określić to co stanowi dla niego wartość dodaną. Mogą przydać się też informację, jakie problemy zgłaszają klienci.
- Zwiększenie częstotliwości transakcji zawieranych z danym klientem. Techniki sprzedażowe oparte o pozytywne doświadczenia klientów. Na pozytywne doświadczenia składają się jakość obsługi klienta i jego zadowolenie z zamówionej usługi czy kupionego produktu. Musimy się więc zastanowić, co wypłynie na budowanie zaufania, satysfakcję klientów i wzrost sprzedaży – co zrobić, żeby klient chciał wracać, był skłonny skorzystać z produktu i usługi więcej niż raz, a nawet polecić nas znajomym. Na zwiększenie zysków ma wpływ też sama oferta. Jak ją skonstruować, żeby klient miał po co wracać? Tutaj można wykorzystać metody sprzedaży: subskrypcja, oferty abonamentowe na produkty i usługi, które się zużywają i których zapas klient musi uzupełniać co jakiś czas. Zwiększyć sprzedaż produktów sezonowych np. w wersji letniej, zimowej itd. Regularnie wprowadzaj do oferty nowe usługi lub produkty, które odpowiedzą na potrzeby nowych grup klientów i ponownie przyciągną starych. Metody zwiększania przychodów. Oferty te mogą być dostępne tylko przez jakiś czas, a potem znikają. Przypomnij o sobie klientom, którzy dawno u Ciebie nic nie kupowali. Organizuj tymczasowe wyprzedaże, okresowe promocje tylko dla stałych klientów. Zorganizuj program lojalnościowy i doceniaj klienta, który zamawia u Ciebie już któryś raz.
- Podnoszenie cen. Rozwój firmy wiąże się również ze zmniejszeniem kosztów, aktywną sprzedażą i wzrostem cen. Wyższe ceny muszą iść w parze z profesjonalnie przygotowaną ofertą i zadowoleniem klientów. Podnoś ceny regularnie na początku roku, wraz ze wzrostem ZUS-u i innych opłat. Wprowadzaj droższe warianty usług i produktów, a tańsze stopniowo wycofuj. Do umów o długiej, stałej współpracy wpisuj regularną, coroczną podwyżkę o wartość inflacji. Szukaj nowych klientów, którzy są gotowi płacić więcej za Twoje produkty lub usługi. Odświeżaj wygląd swojej oferty, wygląd świadczący o rozwoju sklepu internetowego, opakowań produktów itp.
Jak zwiększyć przychody: dochód pasywny, stabilność przychodów mimo braku czasu
Nie stawiaj wszystkiego na jedną kartę i mniej dodatkowe stabilne przychody z dochodu pasywnego. Raz wykonana praca przynosi zyski przez dłuższy czas i nie wymaga ciągłego zaangażowania. Pomysły na stabilne przychody pasywne to: wydanie książki, odsetki od kapitału zdeponowanego w bank, wynajem nieruchomości, zarabianie na reklamach we własnych serwisach internetowych, dochody z programów partnerskich oraz z marketingu sieciowego, sprzedaż licencji na stworzone przez siebie zdjęcia, grafiki, pliki dźwiękowe, wideo, oprogramowanie, sprzedaż produktów DIY, produkty związane z Twoją branżą, produkty edukacyjne.
Rozwój biznesu online: jak zwiększyć sprzedaż mimo braku czasu?
Social media dla małej firmy to wyzwania strategicznie, ale też pozytywne doświadczenia. Dają dużą możliwość znalezienia potencjalnego klienta, budowania silnej marki, mają wpływ na reklamę w biznesie. W perspektywie długoterminowej mają wpływ na dochody małej firmy. Biznes online może zarabiać na współpracach, reklamach na swoich kanałach komunikacji w sieci, przyjmowaniu darowizn, sprzedaż swoich produktów i usług.
Aby to było możliwe, przede wszystkim trzeba prowadzić kanał regularnie i zainteresować swoją treścią publiczność. Wprowadzić system wspierający np. automatyzację procesów biznesowych, który wspiera efektywność biznesu. Zidentyfikuj powtarzające się zadania w swoim biznesie i poszukaj narzędzi, które umożliwią ich automatyzację. To pozwoli Ci skoncentrować się na bardziej strategicznych aspektach prowadzenia firmy, jednocześnie podnosząc produktywność i zwiększyć zyski.
Dywersyfikacja przychodów: jak zwiększyć zarobki?
Proces zwiększania sprzedaży może też opierać się o różnego rodzaju dywersyfikację. Tutaj można wyróżnić:
Dywersyfikacja, czyli dwa, niezależnie od siebie działające biznesy w zupełnie innych branżach np. sklep internetowy z produktami fizycznymi oraz działalność edukacyjna i produkty cyfrowe.
Dywersyfikacja przychodów w ramach jednego biznesu np. przychody ze sprzedaży kursów, e-booków, ale też ze współpracy z innymi firmami czy z afiliacji.
Dywersyfikacja źródeł pozyskiwania klientów w sklepie np. sprzedaż we własnym sklepie oraz u parterów np. na Allegro i w Empiku.
Dywersyfikacja sposobów dotarcia do klientów, nieuzależnianie się tylko od jednej metody promocji, działanie na wielu polach jednocześnie (reklama w Google Ads, Facebook Ads, na własnych stronach internetowych itd.).
Nie wszystkie klienci są jednakowo opłacalni. Zidentyfikuj grupę kluczowych klientów, którzy generują największe przychody, i skup się na budowaniu z nimi silnych relacji. Dbałość o istniejących klientów może przynieść lepsze rezultaty niż ciągłe zdobywanie nowych.
Zwiększenie przychodów nie zawsze wymaga większego nakładu pracy. W niektórych przypadkach wystarczy wprowadzenie automatyzacji, lepsze zarządzanie czasem. Przeanalizuj swoje procesy biznesowe, dostosuj ofertę do najbardziej opłacalnych produktów czy usług, skup się na kluczowych klientach, wykorzystaj kreatywne strategie marketingowe, oraz rozważ ofertę dodatkowych wartości. Te proste kroki mogą przyczynić się do znacznego wzrostu przychodów, jednocześnie umożliwiając bardziej efektywne wykorzystanie czasu.