Wyzwania digital marketingu – top 6
Wyzwania digital marketingu przed którymi stoją osoby pracujące w marketingu są liczne i nie łatwe do pokonania. Oto klika najważniejszych.
Starożytni Chińczycy mieli podobno mawiać „obyś żył w ciekawych czasach”. Powiedzenie to przez jednych uznawane za błogosławieństwo, przez innych za przekleństwo zyskało na aktualności w dobie pandemii i ogromnych zmian związanych z cyfrowym kapitalizmem i globalizacją. Żyjemy w czasach gdzie zmiany i niepewność nie powinny już dziwić. Przed marketerami stoi dużo wyzwań.
Wyzwania digital marketingu – fragmentaryzacja i multiscreening.
Fragmentaryzacja to malejąca liczba odbiorców, brak poczucia ciągłości w odbieraniu telewizji, radia czy prasy i rozczłonkowanie oferty mediowej. Zanik zaufania do starych mediów i ucieczka w media interaktywne. Zjawisko multiscreeingu polega na jednoczesnym korzystaniu z minimum dwóch ekranów. Multiscreening w 77% ma miejsce podczas oglądania telewizji i korzystania ze smartphone, dzięki któremu użytkownicy komunikują się ze znajomymi, przeglądają portale społecznościowe, grają w gry itp. Inne zestawienia multiscreeningu to: tv i komputer, komputer i smartphone.
Wyzwania digital marketingu – nadpodaż treści vs uwaga odbiorcy.
W Internecie można znaleźć już prawie wszystko i na każdy temat. Przestaje istnieć coś takiego jak obiektywne piękno, prawda, bo ile ludzi, tyle poczucia estetyki i odbioru treści. Powszechnym zjawiskiem jest scanning i scrollownie treści. Marki mają 3 sekundy, aby przyciągnąć uwagę odbiorcy.
Wyzwania digital marketingu – chaos i szum reklamowy.
Coraz trudniej jest znaleźć w Internecie wartościowe treści oraz informacje, które nie są fake newsami, deepfake. W dobie pandemii użytkownicy Internetu jeszcze bardziej odczuli niepokój i zmęczenie w powodu zbyt dużej ilości bodźców, informacji i reklam. Dodatkowo sztuczna inteligencja może dostarczyć nieograniczoną ilość informacji czy treści nie zgodnych z prawdą
Wyzwania digital marketingu – Ad Block i Ad Fraud.
Ponad 50 % Internetów w Polsce korzysta z Ad Blocka głównie ze względu na to, że reklama ich rozprasza. W tej sytuacji marki, aby dotrzeć ze swoim komunikatem do odbiorcy stosują reklamę natywną, współpracę z influencerami czy e-mail marketing. Ad Fraud, czyli oszusta reklamowe mające na celu wyłudzenie budżetu reklamowego, nadal będą rosły, co jeszcze bardziej utrudni wysiłki podejmowane przez reklamodawców w walce z oszustwami.
Wyzwania digital marketingu – brand safety.
Reklama wyświetlana wśród nieodpowiednich treści (np. fake newsów, katastrofach, alkoholu etc.) narusza wizerunek marki. Aby poprawić jakość emisji reklamy, utrzymać reputację marki, zabezpieczyć budżet reklamowy konieczne jest posiadanie polityki bezpieczeństwa marki oraz stała współpraca wszystkich stron procesu zakupowego emisji reklamy. Brand safety jest coraz lepiej monitorowana dzięki rozwoju technologii.
Wyzwania digital marketingu – regulacje prawne i duopol Meta i Google.
Meta i Google kontrolują większość rynku reklamy internetowej oraz mają wpływ na dostawców treści w sieci (wybory prezydenckie w USA czy sytuacja w Australii, kiedy Meta zablokował treści od zewnętrznych wydawców ). UE i inne kraje dążą do regulacji prawnej działań gigantów technologicznych.