Solo przedsiębiorca – social media vs rzeczywistość, czyli 5 mity jednoosobowej działalności gospodarczej
W mediach społecznościowych jest dużo treści, które kreują wizje, że prowadzenie własnej działalności, to wieczne wakacje – popijanie drinków na plaży, podróże, bajeczne hotele i tylko na chwilę otwiera się laptop lub smartphone, aby sprawdzić, jak rośnie sprzedaż. Często pomija szarą rzeczywistość, z jaką musi mierzyć się solo przedsiębiorca – niepowodzenia, chwile zwątpienia i cenę, jaką trzeba zapłacić z sukces. Raczej przemilczane zostają kwestie bezpłatnego urlopu czy dłuższego chorobowego, który może wiązać się z utratą znacznej części przychodów czy klientów.
Jakie są najpopularniejsze mity prowadzenia biznesu?
W tym artykule przejrzymy się najpopularniejszym mitom dotyczącym jednoosobowej działalności gospodarczej.
Rzuć etat z dnia na dzień i zarabiaj znacznie więcej jako solo przedsiębiorca
W mediach społecznościowych można znaleźć historie szybkich sukcesów, ale budowanie firmy odnoszącej sukces finansowy wymaga czasu, poświęcenia i radzenia sobie z niepowodzeniami. Powodów, dla których ktoś nie jest zadowolony z pracy na etat mogą być tysiące. Jednak frustracja czy emocje nie są dobrym doradcą, aby pochopnie zrezygnować z pracy na etacie i od razu zostać solo przedsiębiorcą. Bez dobrego planu, marketingu, rozeznania rynku, klientów i przede wszystkim odpowiedniej poduszki finansowej, założenie własnego biznesu może okazać się kolejnym powodem do zmartwień.
Znam się na tym co robię, więc od razu będę mieć klientów
To, co robię, to moja pasja, więc będę na tym zarabiać krocie. Nawet jeśli robisz świetnie to, co lubisz, nie oznacza, że klienci sami do Ciebie przyjdą. Wiedza specjalistyczna to nie to samo co wiedza biznesowa. Jeśli nie będzie sprzedaży, a potem zysku, to pasja nic nie pomoże. Może okazać się, że rynek jest już nasycony i jest bardzo duża konkurencja na lokalnym rynku itd. Możesz na początku zarobić zero lub ponieść straty, bo będziesz robić wiele rzeczy za darmo w nadziei na pozyskanie klienta. Klient „z ulicy” jest w dzisiejszych czasach rzadkością. Oczywiście bez reklamy (nawet pantoflowej) i marketingu nikt nie będzie wiedział, że masz takie świetne produkty czy usługi.
Mała wielka firma – jestem szefem, to mogę robić, co tylko chcę
Nie oznacza to wiecznych wakacji i braku obowiązków. Zamiast jednego przełożonego, mamy klientów, przed którymi rozliczamy się z pracy. A klient jest najważniejszy. Trzeba wykazać się dobrą organizacją czasu pracy. W pierwszym roku firmy, czasu wolnego jest niewiele. Trzeba pracować więcej, co najmniej jak na kilku etatach – swoim, księgowym, marketingowca i rozwiązywać bieżące problemy. Mieć kontrolę nad wieloma sprawami np. budowanie relacji z klientem, strategią sprzedaży, rozwijaniem wiedzy specjalistycznej, budowanie marki eksperta. Solo przedsiębiorcy często pracują w kawiarniach, biurach, a nawet do późna w nocy, aby dotrzymać terminów. Taki styl pracy to tylko jeden z aspektów złożonej rzeczywistości prowadzenia działalności gospodarczej.
Rozwijanie firmy, czy naprawdę solo?
Choć bycie specjalistą od wszystkiego jest często chwalone, rzeczywistość jest taka, że samodzielni przedsiębiorcy nie mogą zrobić wszystkiego sami. Ci, którzy odnoszą sukcesy, zdają sobie sprawę ze znaczenia rozwijania wiedzy, outsourcingu zadań wykraczających poza ich wiedzę specjalistyczną. Zwiększanie skuteczności działań może to oznaczać zatrudnianie freelancerów i korzystanie z narzędzi automatyzacji np. do marketingu.
Własny biznes równa się duże zyski
Solo przedsiębiorca jako najmniejsza firma jest bardzo wrażliwa na brak płynności finansowej, która jest jedną z najczęstszych przyczyn bankructwa biznesu. Również kryzys gospodarczy nie sprzyja powadzeniu jednoosobowej działalności gospodarczej. Nie wystarczy generować tylko duże zyski. Należy zadbać o bezpieczeństwo finansowe firmy, ponieważ opóźnienia w płatnościach czy niespodziewana choroba są zmorą wielu przedsiębiorców. Oczywiście solo przedsiębiorca podlega obowiązkowym składką ZUS, musi odprowadzać podatki i oszczędzać na emeryturę. Może skorzystać z ulg np. mały ZUS. Dlatego dla przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą niezwykle ważne jest mądre zarządzanie swoimi finansami, efektywne budżetowanie i planowanie nieuniknionych wzlotów i upadków.
Mając świadomość popularnych mitów z social media, początkujący solo przedsiębiorcy mogą rozpocząć swoją działalność biznesową z lepszym zrozumieniem, co tak naprawdę oznacza.