Regulamin Facebook, czy przeczytałeś przed rejestracją?
Regulamin Facebook wiesz, że taki istnieje? Pokusa szybkiej rejestracji na platformę Facebook jest silniejsza, niż poświęcenia kilku godzin na wnikliwe czytanie regulaminu, czy zasad dotyczących danych i dodatkowo zasad dotyczących plików cookie. Często zdarza się, że tak rejestrujemy dziecko czy babcie. W końcu 2,8 mld ludności nie mogło się mylić (źródło: https://www.websitehostingrating.com/pl/facebook-statistics/) Warto, choć ogólnie wiedzieć na co wyrażamy zgodę, akceptując regulamin Facebooka, ale także zintegrowane z nim produkty tj. Messenger, Instagram, a także Direct, Boomerang, Bonfire, Facebook Mentions, Sklepy na Facebook, Spark AR Studio, Audience Network, oraz inne produkty Facebook Inc.
Co zawiera regulamin Facebook?
Sam regulamin (data ostatniej aktualizacji: 20 grudnia 2020 r.) czyta się szybko i nie zawiera dużo informacji w porównaniu z innymi dodatkowymi dokumentami, które jednocześnie akceptujemy. W nich dopiero zawarte jest tzw. „mięso” tj:
- Warunki handlowe
- Zasady dotyczące reklam
- Warunki korzystania z samoobsługowego systemu reklam
- Zasady dotyczące stron, grup i wydarzeń
- Zasady platformy Facebooka
- Warunki płatności dla twórców aplikacji
- Regulamin społeczności dotyczący płatności
- Zasady handlowe Zasady handlowe mają zastosowanie do poniższych umiejscowień: marketplace, grupy kupna i sprzedaży, sklepy stron, zakupy na Instagramie.
- Zasady dotyczące muzyki
- Centrum zasobów marki Facebook – są to wytyczne opisujące zasady dotyczące wykorzystywania znaków towarowych, logotypów i zrzutów ekranu serwisu Facebook.
- Standardy społeczności to wytyczne opisujące standardy dotyczące treści publikowanych przez użytkownika i jego aktywności na Facebooku.
Z regulaminu dowiadujemy się, że korzystania z Facebooka jest bezpłatne w zamian za czas jaki spędzamy na portalu i przy okazji Facebook wyświetli nam reklamy (Facebook zarabia przede wszystkim na wykorzystaniu danych osobowych, aby określić, które reklamy są dla użytkownika interesujące i je mu pokazać.)
Portal gromadzi informacje m.in. o rodzajach treści, które wyświetlasz lub na które reagujesz, funkcjach, z których korzystasz, działaniach, które podejmujesz, osobach lub kontach, z którymi wchodzisz w interakcję, oraz terminach, częstotliwości i czasie trwania Twoich aktywności.
W swoim regulaminie Facebook tłumaczy, że analizuje treści, wiadomości i informacje dostarczane przez inne osoby korzystające z jego produktów. Udostępnienie tych danych ma miejsce, kiedy np. inne osoby udostępnią bądź skomentują nasze zdjęcie, wysyłają nam wiadomości albo importują nasze dane kontaktowe.
Kto może być użytkownikiem Facebooka?
Teoretycznie osoba powyżej 13 roku życia, posługująca się prawdziwym imieniem i nazwiskiem, która podaje prawdziwe dokładne informacje na swój temat. Jednak w praktyce nadal zdarzają się przydatki kupowania fanów z odległych krajów. Regulamin zaleca też, do posiadania jednego konta własnego i używania osi czasu do własnych celów, nieudostępniania hasła do konta innym osobą i nieprzenoszenia własnego konta na Facebooku na inną osobę (bez zgody Facebooka).
Regulamin określa kto nie może z niego korzystać tj.
- osoby poniżej 13 roku życia;
- osoby skazane za przestępstwa seksualne;
- osoby, których konto zostało wcześniej zablokowane z powodu naruszenia regulaminu lub zasad;
- osoby mające zakaz otrzymywania produktów Facebook Ireland Limited, usług lub oprogramowania na mocy obowiązujących przepisów.
Akceptując Regulamin, Standardy społeczności oraz pozostałe regulaminy i zasady użytkownik zobowiązuje się do korzystania z Facebooka w taki sposób, który jest zgodny z prawem obowiązujący w danym kraju, nie wprowadza nikogo w błąd, nie dyskryminuje, nie narusza prawa innej osoby, w tym jej prawa własności intelektualnej
Pamiętaj:
- Odblokowanie osoby nie oznacza, że automatycznie zostaniecie ponownie znajomymi. Jeżeli zablokujesz znajomego, a następnie go odblokujesz, przywrócenie znajomości będzie wymagało wysłania nowego zaproszenia do grona znajomych.
- Blokowane osoby nie są o tym fakcie powiadamiane.
Zamieszczając treści na portal, portal nie staje się jej właścicielem, natomiast udzielamy Facebookowi licencji, to znaczy pozwalamy na rozpowszechnianie materiału we wszystkich krajach bez opłaty.
Usunięcie konta
Użytkownik może usunąć poszczególne elementy treści lub wszystkie treści jednocześnie, usuwając konto. W dowolnym momencie przed usunięciem konta można pobrać kopię swoich danych. Po usunięciu treści nie będą już widoczne dla innych użytkowników, jednakże mogą nadal być obecne w innym miejscu w systemach Facebooka, w przypadku gdy:
- niemożliwe jest ich natychmiastowe usunięcie z powodu ograniczeń technicznych (w którym to przypadku treści zostaną usunięte najpóźniej w ciągu 90 dni od ich usunięcia przez użytkownika);
- treści użytkownika zostały wykorzystane przez inne osoby zgodnie z licencją i osoby te ich nie usunęły (w którym to przypadku licencja obowiązuje do momentu usunięcia treści); lub
- natychmiastowe usunięcie treści ograniczyłoby naszą możliwość: zbadania i stwierdzenia działalności niezgodnej z prawem lub naruszenia naszych regulaminów i zasad.
O zmianach w regulaminie Facebook informuje co najmniej 30 dni przed ich wprowadzeniem i umożliwia zapoznanie się z nimi zanim wejdą w życie.