100 lat ! Hashtag – historia i zasady stosowania w pigułce.
#100lat #niechzyjenam hashtag
Historia hashtag zaczęła się 11 lat temu, a dokładnie 2 lipca 2009 Twitter połączył „znaczki płotki” w tweetach z wyszukiwarką słów oznaczonych. W ciągu tego czasu znaczek hashtag # opanował nie tylko online, ale także offline. Z okazji urodzin hashtagu przedstawię zasady jak skuteczne używać ich w komunikacji. Według definicji Słownika Języka Polskiego hashtag to „słowo lub wyrażenie poprzedzone znakiem z płotkiem/krzyżykiem # ułatwiające znalezienie i grupowanie elementów”.
#zastosowanie hashtag
Zawsze określ cel, dla którego chcesz ich użyć i pod tym względem wybieraj konkretne hashtagi i ich częstotliwość publikacji. Hashtagi używamy w:
– brandingu jako znaku rozpoznawczego marki – hashtag marki;
– kampaniach jako skuteczny sposób na generowanie ruchu i łatwiejsze mierzenie jej efektów – hashtag kampanii;
– celu zwiększenia zasięgów i łatwiejszego określenia osób, które poszukują treści i publikacji w danym temacie – popularny hashtag;
– wydarzeniach, gdzie na bieżąco organizatorzy i uczestnicy mogą wymieniać się informacjami – hashtag event;
– treściach, które tworzą sami odbiorcy marki (user-generated content) – oznaczenie treści hashtagiem.
# wybórplatformy hashtag
Instagram kocha hashtagi, optymalnie jest używać ich 28 (10 związanych marką/branżą, 15 związanych z odbiorcami, 3 opisujące to co przedstawia zdjęcie). Natomiast Facebook cechuje minimalizm w używaniu hashtag. Na X hashtagi nadal są bardzo ważne i zaleca się używania jednego lub dwóch w jednym tweetcie. Na LinkedInie warto używać do 3 hashtagów. Przesada w ich liczbie może zostać uznana za spam i zniechęcić odbiorców do treści. Na Instagramie można użyć maksymalnie 30 hashtagów. Pozostałe wyżej wymienione platformy nie mają limitów hashtag.
#marka hashtag
W długoterminowej strategii budowania świadomości marki warto posiadać oficjalny hashtag, który stanie się znakiem rozpoznawczym marki (np. #myCalvins, #dodaciskrzydel) i można używać go nie tylko w komunikacji online, ale także podczas eventów. Hashtag marki powinien być niepowtarzalny, powiązany z produktem lub branżą, w której działa firma. Im krótszy i prostszy hashtag, tym jest łatwiejszy do zapamiętania i są większe szanse, że zostanie wykorzystany w treściach stworzonych przez odbiorców marki.
#top hashtag
Liczba treści z najpopularniejszymi hashtag jest tak duża, że posty czy zdjęcia szybko gubią się w morzu innych treści z tymi samymi hashtagami. Pozyskane serduszka/lajki w większości przypadków będą przypadkowe i tym samy nie dotrzemy do grupy docelowej. Zbudowanie widoczności w wybranej grupie jest możliwe przy wykorzystaniu hashtagów, które mogą zainteresować potencjalnych odbiorców. Warto zbadać, z jakich hashtagów korzystają klienci i w jakim kontekście. Wykorzystuj tylko takie top hashtagi, które są ściśle związane z Twoja branżą lub niższa.
#zaangażowanie hashtag
Marka posiadająca swój własny hashtag powinna zaangażować użytkowników i od czasu do ożywić konwersacje. Na X można obserwować krajowe i lokalne trendy, czyli najpopularniejsze dyskusje i hashtagi. Jest to skuteczne narzędzie do podejmowania działań real-time marketingowych. Wcześniej należy sprawdzić czy warto zaangażować się w dyskusje na popularne tematy jeśli budzą one spore emocje i kontrowersje np. tematy polityczne, religijne etc.
#lokalizacja hashtag
Oznaczenia miejsca gdzie wykonano zdjęcie, lub hashatgi związane z miejscem lub lokalną społecznością pozwalają na dotarcie do odbiorców z danej lokalizacji. Także hashtagi powiązane z osobami skupionymi wokół wspólnych zainteresowań, pozwalają trafić do nisz, które mogą być odbiorcami marki.
#shadowban hashtag
Wystarczy użyć jeden zakazany hashtag i cała lista dodanych do treści hashtagów staje się niewidoczna (mówimy wtedy o shadowban). Konto może zostać zablokowane również z powodu nieregulaminowego zachowania, używania niedozwolonych aplikacji/automatyzacji, szybkiego follow/unfollow, czy zaraportowania postu jako spamu. Sprawdzaj listę zakazanych hashtagów, które Instagram blokuje ze względu na prawdopodobieństwo oznaczenia nieodpowiednich treści. Lista pomocnych w wyborze odpowiednich hashtagów serwisów i aplikacji jest spora: Ritetag (dobierze hashtagi pod kampanie i pomoże w jej wdrożeniu), Hashtagify (darmowe narzędzie, które pozwoli nam przeanalizować najatrakcyjniejsze hashtagi na początkowym stadium ich wyszukiwania), TweetReach (darmowe narzędzie z nieco bardziej rozbudowanymi raportami), Trendsmap (pokazuje najpopularniejsze hashtagi pod kątem lokalizacji), Brand24 (pozwoli na monitorowanie hashtag marki i jej konkurencji) oraz TagFire, Top-Hashtags, TagBlender, Websta, All Hashatg, HasthtagsForLike.
#ups hashtag
Nie dodawaj spacji pomiędzy hashtag a słowem czy słowami, ponieważ taki hashtag jest nie pełny i nie działa. Im więcej czasu odbiorca spędzi nad zdjęciem, tym lepiej. Dlatego nie zostawiaj zdjęcia bez opisu. Twórz ciekawe, prawdzie opisy, które zachęcają do zostawienia komentarza czy odwiedzenia strony. W kwestii językowej – uważaj na słowa, sprawdź czy nie tworzą niewłaściwych kombinacji, które mogą być źle odebrane. Uwaga na kontrowersyjne hashtagi.
#test hashtag
Analiza, analiza i jeszcze raz analiza skuteczności podjętych działań wobec hashtag. Zrób porządki w liście standardowych fraz. Które hashtagi wykorzystujesz najczęściej? Może któryś z hashtag wykorzystujesz za często lub się już znudził i należy go odświeżyć? Instagram obcina zasięgi, jeśli używasz stale ten sam zestaw hashtagów. Sprawdzaj, czy zmiana hashtag wpłynęła na zaangażowanie pod wpisem?