Co to dropshipping i jak działa?
Co to dropshipping?
Co to dropshipping – nazwa to połączenie angielskich wyrazów, tj. drop i shipment, które razem oznaczają bezpośrednią dostawę. W tym modelu sprzedaży występują trzy strony, czyli hurtownia (np. allegro), sklep internetowy (aukcje wystawione na koncie sprzedawcy np. na allegro) oraz klient końcowy.
Jak działa dropshipping?
Drop polega on na tym, że to hurtownia, a nie sklep internetowy, realizuje zamówienie, czyli pakuje, przygotowuje do wysyłki i doręcza zakupy klientowi końcowemu. Sprzedawca nie ma zatem bezpośredniego (fizycznego) kontaktu z produktami, które znajdują się w ofercie jego sklepu.
Wady i zalety dropshippingu?
Model dropshipping ma zalety, jak również wady. Poniżej wymienię główne z nich.
4 korzyści z dropshippingu
Brak konieczności posiadania magazynu. Osoba prowadząca sklep internetowy nie musi ponosić kosztów wynajmowania magazynu, a także zatrudnienia pracowników magazynu, personelu do pakowania paczek czy zabezpieczenia i ochrony mienia.
Niski wkład kapitału początkowego. Dropshipping umożliwia sprzedaż bez konieczności wcześniejszego zakupu towaru, który następnie zostanie wystawiony do sprzedaży w sklepie internetowym. Dzięki takiemu sprzedawca unika zamrożenia kapitału na gromadzenie produktów, które zamierza sprzedać z zyskiem.
Praca z domu. Niezbędne są komputer z dostępem do Internetu oraz telefon. Przyda się też dobre rozeznanie w trendach na rynku, umiejętne prowadzenie social mediów i zdolność do prowadzenia efektywnej reklamy w Interecie.
Oferowanie różnych produktów i możliwość szybkiej zmiany oferty, jeśli okaże się, że produkty się nie sprzedają.
3 wady dropshippingu.
Brak wpływu na hurtownię. Decydując się na współpracę z hurtownią, sprzedawca zgadza się na jej zasady pakowania paczek, wysyłki i doręczenia towaru. Dlatego ważne jest sprawdzenie regulaminu współpracy i opinii, czy sposób obsługi klienta odpowiada wizerunkowi naszej firmy. Regulamin i umowa są niezbędne w razie problemów we współpracy.
Brak kontroli nad wysyłanym towarem jest jednym z podstawowych zagrożeń dropshippingu. Podobnie jak sklepy stacjonarne w dropshippingu istnieje ryzyko, że sprzedawany towar może być wadliwy bądź uszkodzony w transporcie. Dodatkowo brak 100 % kontroli nad wysyłką może zniechęcać bardzo ostrożnych przedsiębiorców. Dla nich opcja jest dokłada wiedza jak towar jest zakapowany i ile czasu zajmuje jego dostawa.
Długi czas realizacji. Niektóre hurtownie uzależniają wysłanie towaru do klienta końcowego od uprzedniego otrzymania płatności za towar, a to wydłuża cały proces. Zdarzają się również błędy z zamówieniem i wydłużają czas jego realizacji.
Dropshipping od różnych dostawców
Dropshipping Aliexpress.
Należy uważać na bardzo długi czas oczekiwania na przesyłkę. Dlatego, lepiej wyszukiwać takie produkty, które mają wysyłkę z Polski, czyli są w magazynach AliExpress w Polsce. Wtedy czas dostawy wynosi maksymalnie 7 dni roboczych. Jeśli potrzebujesz fakrury to może być trudno jest dostać fakturę. Dla mnie jest ona niezbędna, ponieważ rozliczam się według skali podatkowej, w której muszę wykazać koszty
Dropshipping na Amazon.
Jeśli myślisz poważnie o sprzedaży online w modelu dropshipping lepiej wybrać opcję profesjonalną, gdyż daje ona więcej możliwości i udogodnień (przy rejestracji wymagane są dokumenty np. dane firmy. Za nieograniczony dostęp do produktów i kupujących w Amazon są popierane opłaty.
Hurtownie dropshipping.
Sprzedaż w dropshippingu z hurtowni ma sens wtedy, kiedy chcemy iść w ilość, a nie w jakość, (chyba, że uda się znaleźć hurtownie oferującą produkty wysokiej jakości). Specjalnie do tego stworzone pliki, dzięki którym kilkoma kliknięciami możesz umieścić na serwisie aukcyjnym tysiące aukcji.
Dropshipping na Allegro.
Ma wiele zalet oprócz łatwego, wygodnego i przejrzystego sposobu realizacji zamówień. Oferuje dostęp do bardzo niskich cen gigantów sprzedażowych. Allegro chroni kupujących w sytuacji kiedy kupiłeś produkt, a Twój klient go nie otrzymał, to Allegro zwróci Ci pieniądze. Szybki kontakt ze sprzedającym oraz klientem. Posiada dużą przewagę nad konkurencją i świadomość marki jest bardzo duża niezależnie od wieku odbiorców.
Model biznesowy dropshipping staje się jednym z najpopularniejszych modeli biznesowych. Oczywiście są jeszcze inne alternatywne rozwiązania e-commerce, o których można dowiedzieć się więcej z tego artykułu.