Jak działa Instagram?
Jak działa Instagram, poznaj jego historię i algorytm, który nim rządzi. Instagram działa już 13 lat, kiedy w 2010 roku Kevin Systrom i Mike Krieger wymyślili ten serwis społecznościowy. Obecnie Instagram przechodzi kryzys tożsamości – nie wie czy być TikTokiem, czy platformą do publikowania zdjęć. Dodatkowo mocno stracił na autentyczności i jest obwiniany o negatywny wpływ na jego użytkowników. Mimo że, zachodzą w serwisie zmiany, to nadal miejsce, gdzie z powodzeniem można budować markę i sprzedawać swoje produkty i usługi.
Jak działa Instagram i dlaczego ucina zasięgi?
Konto firmowe, konto prywatne na Instagramie publikuje treści sprawdzane przez algorytm (w sekcji rokli, stories i eksploruj). Czym jest algorytm? To kawałek kodu, zbiór reguł i danych. Ma za zadanie obliczyć i przetworzyć dane oraz wyciągać automatycznie wniosków. Pomaga w odbiorze mediów społecznościowych i decyduje o pokazaniu odpowiednim ludziom, odpowiednich treści w odpowiednim czasie, ale ogranicza ilość treści „śmieci”, które są mniej ważnej, interesujące i lubiane. Dotyczy głównie treści organicznych i łączy się z zasięgiem wirusowym.
Rodzajów algorytmów, które rządzą obecnie na Instagramie (uwaga: w social mediach zachodzą częste zmiany, więc na bieżąco należy je śledzić, ponieważ mogą one mieć wpływ na algorytm, tym samym zasięgi wyświetlania) :
Algorytm Instagrama w sekcji Rolek działa na zasadzie kuli śnieżnej – im więcej osób obejrzy rolkę do końca i np. udostępni ją, zapisze lub skomentuje, tym algorytm będzie wyświetlał ją w większej ilości podobnych osób. Jednak zanim to nastąpi algorytm bierze pod uwagę wiele danych m.in.:
– Informacje o rolce – algorytm analizuje, o czym jest filmik na podstawie ścieżki dźwiękowej oraz analizy pikseli i ramek, a także bierze pod uwagę popularność treści video.
– profil użytkownika publikującego rolkę np. czy ma zaangażowaną publiczność lub czy jego treści są regularnie udostępniane i zbierają serduszka.
– profil użytkownika na Instagramie, które obserwujesz i wszedłeś lub jeszcze nie w interakcje z nim np. komentujesz jego rolki.
Algorytm Instagrama w sekcji Eksploruj ocenia czynniki takie jak:
– post na Instagramie np. jak szybko popularny staje się dany post na Instagramie, Twoja historia interakcji z osobą, która opublikowała post na Instagramie.
– informacja o aktywności profilu użytkownika – posty, które polubiłeś, zapisałeś lub skomentowałeś oraz jak wchodziłeś w interakcję z postami w sekcji Eksploruj w przeszłości.
– konto na Instagramie, która opublikowało post – ile razy ludzie wchodzili w interakcję z kontem na Instagramie w ciągu ostatnich kilku tygodni.
Algorytm Instagrama w sekcji Stories zwraca uwagę na:
– zainteresowania – poprzednie zachowanie związane z podobnymi treściami – algorytm przewiduje czy spodoba się.
– częstotliwość używania Instagrama – im rzadziej korzystasz, tym wyświetlają się najlepsze posty.
-ilość obserwowanych kont – im więcej profili obserwujesz, tym mniej postów od jednego konkretnego profilu.
-czas – kiedy został dodany post (priorytet najnowsze), ale też czas ile użytkownik Instagrama spędza w serwisie społecznościowym.
-relacja jak blisko jesteś z profilem, który udostępniła post – inne profile, które tagowały Cię na zdjęciu, które komentowałeś itp.
Potencjał Instagrama – zmiany, które warto wypróbować
Nowe funkcje jakie ostatnio pojawiły się na Instagramie mogą być znajome z innych serwisów społecznościowych.
1. Kanał nadawczy służy do wysyłania zbiorowych wiadomości przez twórcę do swoich obserwujących. Odbiorcy mogą na nie reagować i odpowiadać w ankietach. To ciekawa opcja do informowania o ważnych wydarzeniach, zmianach, nowych produktach czy lepszego poznania swojej grupy docelowej i wiele innych.
2. Profil grupy – tutaj funkcja pożyczona z Facebook – pozwala stworzyć grupę (prywatną lub publiczną), w której twórca grupy i członkowie grupy mogą publikować zdjęcia, rolki, stories. To dobre miejsce do pokazania kulisów swojej branży i budowania społeczności wokół marki.
Meta Verified – płatana weryfikacja konta mająca na celu zapewnienie ochrony konta przed oszustwami i ułatwiona dostęp do pomocy technicznej. Po przesłaniu do Mety zdjęcia dowodu osobistego, konto będzie wyróżnione niebieskim znaczkiem.
Chcesz wykorzystać potencjał Instagrama do aktywnej promocji swojego biznesu – napisz na kontakt@smasystentka.pl