Generacja Z i Alfa – główne cechy
Nowa generacja Z i Alfa
Generacja Z i Alfa to nowe pokolenie klientów. Skuteczna i przemyślana strategia content marketingowa powinna być oparta o dokładną analizę grupy docelowej. Produkty czy usługi, powinny spełniać potrzeby i oczekiwania wybranej grupy klientów. Aby lepiej poznać, zrozumieć i zdefiniować swoją grupę docelową klientów należy ustalić:
Dane geograficzne – lokalizacja, szczególnie ma znaczenie przy produktach lub usługach wymagające dostawy.
Dane demograficzne – wiek, płeć, wykształcenie, narodowość, wyznanie, migracja, wykonywany zawód, stan cywilny i inne.
Dane psychograficzne – cechy charakteru, zainteresowania, motywacje, styl życia, postawy i wartości, obawy i problemy.
Dane behawioralne – analiza zachowań online i offline, nawyki zakupowe, interakcje z marką.
Generacja Z i Alfa to pokolenie internetowe i nasi przyszli klienci. Im szybciej zbudują pozytywne skojarzenia z brandem, tym lepiej większa szansa na sprzedaż. Obecnie marki nie mogą pozwolić sobie na starzenie się i musza ciągle rekrutować nowych klientów. Kim są cyfrowi tubylcy z pokolenia Z i Alfa?
Generacja Z
Generacja Z to osoby urodzone po 1995 r. Cyfryzacja i smartfon jest dla nich codziennością, nie obawiają się innowacji, poosiadają wysoką siłę nabywczą, z czego największe wydatki przeznaczają na modę i produkty luksusowe. Pokolenie urodzonych po 1995 roku wybiera produkty lub usługi wysokiej jakości oraz marki angażujące się w kwestie społeczne czy środowiskowe.
Cechą charakterystyczną tej grupy jest to, że szukają potwierdzenia decyzji zakupowych u innych i konsultują swoje zakupy z rodziną lub bliskimi. Pokolenie ma skłonność do podejmowania szybko decyzji o zakupie, ponieważ wolą mieć produkt wcześniej przed innymi. Uwielbiają wideo i platformy na których rządzi ta forma przekazu. Ważne jest jakość i rodzaj treści, właściwie dobrane platformy, na których działamy, autentyczna i transparentna komunikacja, a także uwzględnienie takich elementów jak np. napisy w wideo, umożliwiające oglądanie bez dźwięku.
Generacja ALFA
Następujące po generacja Z, to pokolenie osób urodzonych w latach 2010-2024, nazywane również pokolenie google kids, digital natives . Młode pokolenie jest otwarte na nowości, szybciej uczy się dysponować własnymi pieniędzmi, a przede wszystkim wpływa na decyzje zakupowe swoich rodziców (głównie są to dzieci millenialsów). Wkrótce najliczniejsza generacja ( w 2025 r. będzie 2,2 mld konsumentów z tej generacji, głównie pochodzić będzie z Indii, Chin i Indonezji https://generationalpha.com/wp-content/uploads/2020/02/Understnding-Generation-Alpha-McCrindle.pdf). Mimo, że w Polsce jest to pokolenie niżu demograficznego warto wiedzieć co wyróżnia tą grupę net gen.
Nowe pokolenie alfa jest przyzwyczajone do przenikania się świat technologii, wirtualnego i realnego. Pokolenie Alfa charakteryzują przyspieszone dojrzewanie spowodowane pandemią, lockdownem i edukacją medialną. Wartości generacja Alfa to technologia mobilna, non stop online always on, dobrostan fizyczny i psychiczny, inkluzyjność, troska o środowisko. Niby łatwy dostęp do informacji zwiększa świadomość dzieci pokolenia Alfa o różnorodności ludzi i opinii, ale algorytmy nastawione na publikowanie podobnych treści zamykają ich we własnych bańkach informacyjnych. Kluczowe stają się umiejętności korzystania z AI oraz odróżnienie prawdziwych informacji od sztucznie wygenerowanych treści.
Cechy pokolenia Alfa: biegłość technologiczna, zastępowanie pisma mową, spędzanie większości czasu przed ekranem, krótsza zdolność do skupienia uwagi, wchodzenie w mniejszą liczbę interakcji społecznych, zabawa i nauka oparta na aplikacjach, prze bodźcowanie. Szczególnie ich uwagę przyciąga wideo. Wśród dzieci Alfa używa TikTok czy Youtube gdzie oglądają trendy np. taneczne czy ulubione bajki, a także popularny jest gaminig np. Minecraft, Roblox.