Czy blog na stronie firmowej ma jeszcze sens?
5 zasad jak prowadzić blog
Blog na stronie internetowej nadal jest „bezpiecznym portem” w sutuacji awarii mediów społecznościowych. Często zdarza się, że biznes online ma wąską ofertę i chce dotrzeć do większej liczby odbiorców np. do tych którzy są na samy początku lejka zakupowego i dopiero szukają informacji o określonych produktach czy usługach. W tej sytuacji polecane są działania z zakresu on-site content marketingu np. prowadzeniu bloga w obrębie własnej domeny. Tutaj warto pamiętać o 5 podstawowych zasadach:
- Dobry research tematów.
Dobrą zasadą jest systematycznie sporządzenie listy tematów wartych poruszenia na blogu. O czym pisać? O tym, czego w danym momencie ciekawi są odbiorcy? W tym pomogą takie narzędzia jak Google Keyword Planner, Google Trends, research na grupach na Facebooku i forach internetowych, czy baza słów kluczowych Senuto.
- Analiza konkurencji.
Warto wiedzieć o czym pisze konkurencja? Które tematy przez nią poruszane cieszą się największą popularnością wśród odbiorców? Analiza może pomóc w odnalezieniu takich grup tematycznych, których konkurencja nie porusza, a tym samym pozwoli stworzyć wartościowy tekst, który ma dużą szanse przebić się wyżej w wynikach wyszukiwania.
- Tworzenie treści.
Dobre treści cechuje unikalność, rzeczowość, przydatność, atrakcyjność wizualna i linkowanie do kolejnych powiązanych treści. Oczywiście nie może zabraknąć dobrze dobranych słów kluczowych oraz tytułu i nagłówków artykułów. Warto rozważyć tworzenie treści pod tzw. frazy log tail, ponieważ mogą one mieć mniejszą konkurencję oraz mogą szczegółowo opisać tematykę dennej treści.
- Optymalizacja.
Nie należy przesadzić ani w jedną, ani w drugą stronę. Tekst ma się dobrze czytać, a odbiorca nie powinien odnieść wrażenia, że autor chce na siłę przykuć uwagę słowami kluczowymi. Optymalizacja treści z uwzględnieniem zasad SEO polega przede wszystkim na wprowadzeniu słów kluczowych w:
– tytule, który wyświetla się w wynikach wyszukiwania,
– nagłówku H1 – głównym nagłówku treści,
– nagłówkach H2 – śródtytułach, które dzielą treści na główne części,
– nagłówkach H3, H4…- nagłówkach o mniejszym znaczeniu,
– tekście głównym.
- Linkowanie wewnętrzne
Im bardziej zaawansowana sieć wewnętrznego linkowania, tym większa szansa, że artykuły zostaną szybciej „zauważone” przez roboty Google i będą miały szansę konkurować o wyższe pozycje w wyszukiwarce.
Na efekty działań on-site content marketingowych trzeba poczekać, nie należy jednak zrażać się na starcie, lecz konsekwentnie tworzyć i publikować treści zgodnie ze stworzonym harmonogramem i listą słów kluczowych. Sam ruch nie zwiększy sprzedaży czy wizyt. Trzeba jeszcze umiejętnie powiązać części składowe marki i strony internetowej, by użytkownik czytał treść, nabierał zaufania do marki, zechciał wejść z nią w interakcję i powrócił na jej stronę internetową w przyszłości.